اجرای طرح اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران در مشهد با همکاری شهرداری و پلیس احداث قطار «مشهد - گلبهار - چناران» سرعت می‌گیرد رینگ پیرامونی و پارک خطی بوستان کرامت مشهد مرداد ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد ویدئو | طهوریان‌عسکری: طی ۲ سال اخیر تحول مطلوبی در حاشیه شهر مشهد رخ داده است گفتگو با مخترع نمونه خراسان‌رضوی | بومی‌سازی قطعات و تکنولوژی ریلی ضروری است بیش از ۴۰ درصد متکدیان در مشهد، معتاد هستند | برخی خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند رونمایی از نخستین چاپ‌برگردان روزنامه ادب هر ثانیه بیش از ۲۰ کیلوگرم پسماند در مشهد تولید می‌شود مشهد در کنار  کنارک | روایت خدمت نیرو‌های شهرداری مشهد برای کمک به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان «زنگ سپاس معلم» در مشهد نواخته شد | استاندار خراسان رضوی: مسیر انقلاب در حال طی شدن است + فیلم رکوردی تازه برای مشهد ثبت شد اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در مشهد برگزار شد + فیلم برپایی خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد
سرخط خبرها

امداد اورژانسی به آثار میراثی | رئیس کمیسیون اصل‌۹۰: با احضار وزیر میراث‌فرهنگی، متخلفان تخریب سنگ‌نگاره‌های تاریخی دیزدر را به دستگاه قضایی معرفی می‌کنیم

  • کد خبر: ۲۲۲۳۷۶
  • ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۶
امداد اورژانسی به آثار میراثی | رئیس کمیسیون اصل‌۹۰: با احضار وزیر میراث‌فرهنگی، متخلفان تخریب سنگ‌نگاره‌های تاریخی دیزدر را به دستگاه قضایی معرفی می‌کنیم
رئیس کمیسیون اصل‌۹۰ از تشکیل جلسه این کمیسیون در اردیبهشت برای پیگیری علل تداوم تخریب سنگ‌نگاره‌های تاریخی خبر داد.

آذر‌ماه سال گذشته بود که رئیس کمیسیون اصل‌۹۰ مجلس با مهلتی یک‌هفته‌ای از وزارت میراث‌فرهنگی خواست تکلیف معدن دیزدر را یکسره کند و مانع تخریب بیشتر میراث ملی فرهنگی در این منطقه شود.

تخریب بخش دیگری از سنگ‌نگاره‌های دیزدر

منطقه تاریخی دیزدر با وجود سنگ‌نگاره‌های باستانی چهار‌هزارساله، اکنون هفت سال است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، اما همانند بسیاری دیگر از موارد قانون‌شکنی، با سرپیچی معدن‌دار بخش خصوصی از قانون حفظ میراث‌فرهنگی، معدن یاد‌شده همچنان مشغول فعالیت است. شوربختانه در سایه سستی و بی‌تعهدی دستگاه‌های دولتی، عناد با میراث کهن فرهنگی شدت یافته و در اوایل فروردین امسال بخش دیگری از سنگ‌نگاره‌های دیزدر تخریب شده است.

اواخر شهریور امسال بود که نماینده مردم مشهد در مجلس‌شورای‌اسلامی از ارسال نامه به وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خبر داد؛ نامه‌ای که مضمون آن تأکید بر جلوگیری از فعالیت معدن‌کاران در منطقه تاریخی دیزدر بود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین نصرا... پژمانفر اوایل آذرماه امسال نیز در جمع خبرنگاران، با اعلام مهلتی یک هفته‌ای اعلام کرد: «درصورتی‌که وزیر در مهلت تعیین‌شده فعالیت معدن دیزدر را متوقف نکند، باید برای پاسخگویی در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس‌شورای‌اسلامی حاضر شود.»

دی‌ماه سال گذشته نیز پژمانفر به خبرنگار ما اعلام کرد که وزارت میراث‌فرهنگی از وزارت صمت به‌دلیل تداوم تخلف و بهره‌برداری از معادن شکایت کرده و قرار است رسیدگی به پرونده تعطیلی معدن دیزدر در قوه قضائیه به فرجام برسد. وی این را هم گفت که «در تماس با وزیر میراث‌فرهنگی این نکته را گوشزد کردم که شکایت یاد‌شده حتما باید منتج به تعطیلی کامل معدن یاد‌شده شود.»

تکلیف شکایت چه شد؟

در همان ایام رئیس کمیسیون اصل‌۹۰ مجلس شورای اسلامی اعلام کرد در‌صورتی‌که شکایت به فرجام مشخصی نرسد، مکانیزم‌های نظارتی دیگر فعال خواهد شد.
حالا با گذشت سه ماه از آن گفتگو، سرنوشت شکایت یاد‌شده را جویا شدیم و درباره تخریب‌های جدید در سنگ‌نگاره‌های دیزدر، با حجت‌الاسلام‌والمسلمین پژمانفر هم‌کلام شدیم.

وی با انتقاد شدید از رویه اهمال‌کاری موجود در وزارت میراث‌فرهنگی برای مقابله با تخریب سنگ‌نگاره‌های دیزدر بیان کرد: متأسفانه در این مجموعه ضعف جدی وجود دارد و به‌همین‌دلیل امروز با مشکل از‌بین‌رفتن بخش درخورتوجهی از میراث‌فرهنگی استان در کشور مواجهیم و این وزارتخانه تنها نظاره‌گر است و در این مجموعه شاهد هیچ‌گونه عکس‌العملی به تخلفات یاد‌شده نیستیم.
رئیس کمیسیون اصل‌۹۰ مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با وجود همه مستندات موجود و پیگیری‌های انجام‌شده، با سهل‌انگاری تحمل‌ناپذیر، این اثر ملی در حال نابودی است و نه‌تن‌ها نسل فعلی، بلکه نسل‌های آینده نیز این موضوع را تحمل نخواهند کرد.

ورود کمیسیون اصل‌۹۰ به پرونده دیزدر

پژمانفر با بیان اینکه تاکنون از مجاری و ظرفیت‌های قانونی این مسئله را دنبال کرده‌ایم، اما زمان آن رسیده است که کمیسیون اصل‌۹۰ به این ماجرا ورود پیدا کند.

وی افزود: برای بررسی ابعاد تخریب‌ها و همچنین سهل‌انگاری‌های صورت‌گرفته، در اردیبهشت‌ماه وزیر را به کمیسیون احضار خواهیم کرد و در‌صورتی‌که پاسخ‌ها قانع‌کننده نباشد، عوامل این مسئله را به دستگاه قضایی معرفی خواهیم کرد و انتظار داریم که دستگاه قضایی، جدی‌تر به این مسئله نگاه کند و برای رفع این مشکل همراهی داشته باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->